Від глибокої ночі з суботи на неділю Україну ніяк не може відпустити захоплення від виступу нашого гурту Go-A на Євробаченні

Якщо судити з тисяч дописів та коментарів у соціальних мережах, які щедро цитують ЗМІ, українців вразили і блискучий виступ вітчизняних електро-фолькерів, і несправедливість національних журі, і щирий захват від пісні “Шум”, який відверто висловили цьогорічні переможці конкурсу.

Фронтмен італійського гурту Maneskin (до речі, також чудового) Давид Даміано, відповідаючи на питання про те, хто з учасників Євробачення йому сподобався найбільше, без вагань відповів: “Україна! Неймовірна пісня!” Також захват у глядачів викликав ролик, де Давид Даміано в гримерці намагається підспівували Катерині Павленко, і плутаючись у літерах, смішно вимовляє “заплетися, шуме-барвіночку”. І – ні краплі показухи чи фальшу.

Значно цікавіше, ніж просто “українська Трініті”: хто така Катя Павленко з Go-A

Що ж відомо про Катерину Павленко, яка – слідом за такими проєктами, як Даха Браха та ONUKA – разом з командою може здійняти новий інтерес до актуального українського фольку як в самій Україні, так і далеко за її межами? Слухачі називають її “українською Трініті” – слідом за героїнею фільму Матриця.

Це історія, про яку можна знімати пронизливий фільм на тему “крізь терни до зірок”: вийшло би глибоке кіно про справжню, живу людину. Хоча для когось таким фільмом вже зараз може стати документалка “MonoKate” від UA:ПЕРШИЙ.

Лихі дев’яності, Ніжин, операція, КНУКІМ та робота в МакДональдсі 

Катя росла у неповній родині: мама була військовою, а з батьком вона познайомилася уже в юності. У 6 років помер її дідусь, і родичі, за словами музикантки, вигнали її разом із мамою на вулицю. “Це були 90-ті, мама тоді працювала військовою, і їм тоді не давали зарплату. Житло в Ніжині не було за що знімати. І почалася епопея з похождєніями по друзях, я пропускала школу, і в якийсь момент у мами взагалі закінчилися гроші”, – описує Катерина спогади раннього дитинства. Згадує, як у 10 років вона сама ходила за дровами, аби опалити напівзбудований будинок, у якому їм доводилося жити.

В дитинстві Катя перенесла кілька серйозних операцій. “Після другої я не мала вижити”, – говорить вона зараз. Хворіла дуже часто, адже постійно була в холоді через жахливі житлові умови. Закінчилися поневіряння лікарнями та подоланням нових і нових труднощів. Однак після того, як Каті зробили операцію на легенях, спів – за її словами – у неї формується інакшим чином, аніж було до того, і аніж вчать фахівці.

Водночас Катерина щиро цікавилася музикою. У 13 років в музичній школі їй поставили дуже потужний оперний вокал. Але Каті подобалася рок-музика. Тому вона просила маму навчити її грати на гітарі (“здається, вона також грала у якомусь рок-гурті”), але жінка не демонструвала особливого інтересу до такої педагогіки. Тому для дівчини справжнім проривом став випадок, коли її запросили до гурту як вокалістку – адже сама напрошуватися вона соромилась. “Ми валили мєтал на весь район” – згадує Катерина свою рокерську юність.

Читайте також:  Аттестационная комиссия дала сбой?

Значно цікавіше, ніж просто “українська Трініті”: хто така Катя Павленко з Go-A

 

Але з тим, першим рок-гуртом не склалося. Катя переїхала до Києва, намагалася залучати інших музикантів до своїх виступів, однак нічого особливо хорошого не складалося. “Я дуже багато часу потратила на це все. І потім в якийсь момент зрозуміла – я сама все зроблю. Але мені треба була гітара. Я влаштувалася в МакДональдс, щоб заробити на неї. І пропрацювала там дуже довго. Купила гітару, і ноутбук. 4 роки. От поки вчилася в університеті, доти й працювала там”.

Разом з Go-A – до світового успіху 

Навчаючись на “музичному мистецтві” у КНУКІМ, Катерина Павленко співала в ансамблі “Кралиця” – потужній школі для багатьох українських фолькових вокалістів. Також вона вивчала фольклор лівобережної Київщини (Баришівського району, околиць Березані) та цікавилася фольклором Чорнобильського Полісся. Але пошуків на сучасній музичній сцені України не припиняла. Аж поки не зустрілася з Go-A.

Гурт Go-A утворився десь за пів року до того, як вперше на репетицію прийшла Катя. Зараз окрім Катерини учасниками гурту є Тарас Шевченко з Києва, Ігор Діденчук з Луцька та Іван Григоряк з Буковини.

Значно цікавіше, ніж просто “українська Трініті”: хто така Катя Павленко з Go-A

“Для мене Go-A – це було чисто потусить з пацанами”, – коментує Катерина свою мотивацію до роботи в гурті. “А шо з тобою робить? Ми вже якусь вокалістку на OLX знайшли… Блондінка тіпа, красіва. Ну ладно, будеш стоять збоку, на шейкері грать і бек-вокали співать. Мені все одно нєфіг дєлать було, кар’єра рок-звізди не склалася…” – так переповідає Катя вже історію перших кроків у гурті. Далі – поступове прийняття членами колективу та статус фронт-вумен.

Це було в 2012 році. А за 4 роки після цього побачив світ перший (і наразі єдиний) альбом Go-A, електро-фолькова основа композицій якого, до слова, мало чим відмінна від пісень “Шум” або “Соловей”. Але ні українських, ні – тим паче – європейських чартів цей реліз не порвав.

Значно цікавіше, ніж просто “українська Трініті”: хто така Катя Павленко з Go-A

Паралельно з роботою в гурті, з 2017 року Катерина Павленко керує хором ветеранів у містечку Березань на Київщині. За її керівництва хор здобув звання народного. Катя вважає, що одне з найсильніших відчуттів, яке вона переживала – коли 30 голосів злагоджено співає під її керівництвом.

І справді, складається враження, що матеріальні цінності або слава – це далеко не ключові цінності для Каті. “Людина має займатися музикою не заради того, щоб отримати після концерту гонорар, а заради того, щоб мати бажання сказати щось цьому світові. Ми пишаємося тим, що ми робимо. Нам подобається фольклор, подобаються народні пісні, ми постійно їх співаємо на репетиціях, у гримерках”, – каже вона.

Читайте також:  Масштабное перевооружение армии РФ оказалось очередным враньем

Любов до свого народу в ХХІ столітті, в добу російської гібридної агресії, на думку Каті, намагаються знецінити: “Зараз фашизмом називають таке явище, як любов до України. Таке враження, що українці взагалі не мають права любити свою країну. Тому що ти кажеш, що любиш її – це вважається фашизмом!”, – обурюється вона, і це показує, наскільки фольклорний момент у її творчості пов’язаний із самоідентифікацією.

Значно цікавіше, ніж просто “українська Трініті”: хто така Катя Павленко з Go-A

Ідея пісня на фінал Євробачення до Катерини прийшла не одразу, а після багатьох днів творчих мук та пошуків. “Взагалі думала випустити альбом з українськими побутовими танцями, але не класичними, типу гопака, а саме побутові танці – типу “ойра”, “картопля”. А потім згадала, що був такий “обряд шума”. І подумала: це було би прикольно, якби взяти, і в ХХІ столітті “закрутити шума” прямо на концерті, і тим самим показати людям, що існувала така штука… Настільки чесна ця пісня, настільки легко ми її зробили, бо вона будувалася на відчуттях, без всякої відсилки “ах как же нам здивувати людей на Євробаченні. Я подумала, що це класна історія. А ще співати про конопелечки на Євробаченні – це взагалі круто!”, – підсумовує Катя. Що ж, зараз можна з певністю сказати, що це Катерині вдалося “показати людям” все, що вона бажала – один із роликів із піснею на YouTube вже має близько 10 млн переглядів.

Значно цікавіше, ніж просто “українська Трініті”: хто така Катя Павленко з Go-A

 

Музика, яку обрала для “Шума” Катерина – це цілком поплавлена електронщина в стилі того, яку грають у Closer або на знаменитих українських фестивалях Brave Factory чи Strichka. Говорячи про музичні експерименти в іншій пісні “Церковка”, Катерина явно перебуває у своїй стихії: “Я дуже люблю, коли в першому куплеті – максимальний розвиток, потім приспів, а у другому куплеті ти добиваєш слухача і пояснюєш, до чого та історія була. Але мені було скучно співати подвійний уривок з однаковою мелодією і однаковим ритмом. Я подумала, що прикольно було би пришвидшити в 2 рази. Ми спробували – і це так класно прозвучало. А на приспів ми вирішили взагалі witch house зробити. Це один із моїх найулюбленіших стилів музики, мені здається, що фольк із ним дуже класно поєднується”. І з цим годі сперечатися.

Як складеться далі історія Каті, її сольного проєкту MonoKate, та гурту Go-A – залежить і від нас, від нашої цікавості і до їхнього розвитку. Перед фіналом Катя казала: “Через те, що я нічого не боюся, я концентруюся тільки на хорошому. Я не думаю – ой, а шо ж буде, якщо ми не виграємо Євробачення? Значить це не моя історія. Значить треба йти і грать мєтал”, – казала вона, іронічно, або просто захоплено посміхаючись. Зараз, за добу після Євробачення, ми продовжуємо спостерігати, як постійно росте кількість прихильників Каті та Go-A: все більше переглядів, все більше коментарів та You-Tube-реакцій з усього світу. І аж цікаво – чи здійснить Катерина свою обіцянку.

Читайте також:  Затримання засновника Nexta у Мінську: Берлін та Відень вимагають звільнити Протасєвіча

Слід іще додати, що така увага до гурту неконвенційного, тобто несподіваного для публіки – це дивовижа. Тим паче, що Go-A – це селф-мейд-бенд, тобто гурт без продюсера і серйозних контрактів із лейблами (хоча може на цей момент це вже й не так). Україна вкотре показує на весь світ, наскільки глибокою є наша культура, і наскільки талановитими можуть бути українці навіть без потужної фінансової підтримки та державних зусиль по розвитку музичної індустрії. Схоже, слідом за іменами Казимира Малевича, Олександра Архипенка, Івана Марчука, Квітки Цісик та інших видатних українців, широко відомих у світі, надовго запам’ятають і ім’я Катерини Ппаленко. Принаймні, хочеться у це вірити.